Převýšení a přenížení - Nové

8. 8. 2008

Hned další den po naší „velké konferenci (zakončené spořádáním fenomenálního počtu pizz)“ jsme vyráželi do Highlands s cílem dobýt nejvyšší horu Papui (alespoň někteří z nás). Jak už jsem psala dříve, tak jsem do hor odjížděla s dost špatnou náladou. Stále jsem jako jediná neměla ani jedinou zprávu z domova, ale kluci a první kilometry cesty mi náladu hned zvedli. Highlands byly super, jsou dost odlišné od nížiny. Jak kulturně, tak přírodně. Vlastně až do 40. let 20. století byly kompletně izolovány od okolního světa. (Ještě Pagiho babička si myslela, že svět končí za horou Mt. Wilhelm). V Highlands byla populační hustota i v minulosti vyšší než v nížinách, neboť populace nejsou sužovány malárií. Zdejší lidé jsou také o poznání agresivnější než lidé z nížin. Prvně se bojuje a pak jedná a tento prvek je rozeznatelný i v umění. Tím jsou Highlands i o něco nebezpečnější, než náš dosavadní pobyt v nížině. Nebylo tedy až tak překvapující, když první instrukce, které jsme před odjezdem dostali, byl postup, jak se zachovat při přepadení (hold up). Hold up vypadá tak, že na vytipovaném místě (na donedávna nejoblíbenějším místě stojí nyní policejní satnice) se rascoles se střelnými zbraněmi postaví do cesty a přinutí řidiče zastavit. V posledním okamžiku je rozhodnutí na řidiči – jestli barikádu projede nebo zastaví. Pokud se rozhodne projet, tak je nejbezpečnější lehnout na podlahu auta, protože rascoles budou na auto střílet. Pokud se řidič rozhodne zastavit, je po všem a nemá cenu se bránit, pokud chce člověk v pořádku přežít. Nebudu vás dál napínat – naše cesta se obešla bez přepadení a všichni jsme v pořádku dorazili.

Highlands jsou spojeny s okolním světem Highlans Highway (nenechte se zmást názvem – silnice tohoto typu by u nás neprošla ani do II. třídy). Na Pupue je to ale nejvýznamnější komunikace. Před nedávnem došlo na silnici k velkému sesuvu půdy, které odřízlo od civilizace 2 miliony lidí. Celá událost se ale obešla bez většího vzrušní, což jen dokazuje na soběstačnost Highlederů.
            Naše první velká zastávka (a před tím několik malých na nákup ovoce) byla v městě Goroka, které je známo svou zářijovou Goroka Show – největší a nejslavnější představení singsing groups na PNG. Počet a kvalita suvenýrů mimo show (a taky dost odpoledne) nás nenadchnul a tak jsme se brzy přesunuli do univerzitního Guest House na přenocování. Večer se nám povedlo porušit všechny vnitřní předpisy – chozením v botách, přetažením nočního klidu, pitím piva a vína na pokojích.  Další den jsme se cestou do hor zastavili ještě v Kundiave, kde jsme vyzvedli průvodce. Po odbočení z dálnice se kvalita cest prudce zhoršila. Cesta byla sice stála zpevněná, ale i tak nabývala různých rozměrů (nejen 3D J). Několikahodinová cesta terénem ale nerozhodila řidiče Martina, který stále řídil jednou rukou a za rytmu úderného PNG popu. Po vcelku náročné cestě (i pro nás pasažér pozorující silnici mizící ve strmých srázech) jsme dorazili do vesničky Mt. Wilhelm odkud jsme dál pokračovali po svých.Vystoupali jsme z 1800 m.n.m. do 3200 m.n.m (nikdo to nevíme jistě, ale toto je všeobecný odhad). Pro většinu z nás nebyl výstup problém ani s krosnou. Jen pro Martinu, o kterou se v té době asi pokoušela malárie. Velkým oživením výstupu byl ale japonec „Ičiro“, který chce u Vojty dělat postdoc a který zkolaboval po několika metrech. Nakonec ale i on došel – s tím že mu krosnu nesli nosiči a ještě ho celou cestu podpírali. Večer jsme uvařili jídlo a zjistili (ne že bychom zásoby zapomněli vynásobit dvěma), že nám papuánci nabrali hodně málo potravin. Proto byl druhý den ráno poslán jeden z nosičů zpět do vesnice pro další jídlo. My jsme se zatím šli projít k okolním k jezerům a aklimatizovat se asi do 4000 m.n.m. Jezero nás zlákalo ke koupání (no, hecování bylo silnější než lákání) a tak jsme vydrželi 2x 45 sekund plavat v ledové vodě v jezeře ve 3700 m.n.m. Rozhodně nejadrelinovější zážitek sjsme si užili (Já, Saša, Irča, Honza a Šuspa), když jsme se vydali do mlžného lesa (spíš křoví) a prodírali se po údajné stezce kolem jezera. Občas jsme skončili zachyceni na větvích, občas v bahně a většinu cesty lezli po čtyřech. Stálo to však za to a stromové kapradí nás odměnilo svým kouzlem. Pořádně mě to ale utahalo a tak jsem ani neprotestovala, když Saša už od 5 hučel, abychom se šli válet do spacáku. Musela jsem být utahaná moc, neb jsem prý usnula okamžitě. Vzbudila nás až večeře a hned po ní jsme se zas zakutila do pelíšku. Další den se naše vrcholové družstvo vydalo na Mt. Wilhelm. Vyráželi jsme v jednu v noci a čekal nás 5ti hodinový výstup. Průvodce ale podcenil síly „vrcholovců (Já, Lukáš, Kuba)“ a tak nejnebezpečnější z celé cesty bylo ploužení se za průvodcem, který zcela nečekaně zastavoval na namrzlých kamenech a jeho nejčastější větou bylo, že jdeme příliš rychle a budeme tam brzo. Občasné přestávky tedy nebyly příjemné a pomalu jsme při nich stydli. Nakonec jsme na vrchol ve 4509 m.n.m. dorazili přesně v 6 ráno a vychutnali si výhled na probouzející se Papuu a úchvatné výhledy na moře i pohoří. Teplota tou dobou byla dost pod nulou a tak ani nesváděla k delšímu pobytu. Po půl hodině kochání jsme vyrazili zpět dolů a pěkně to natáhli ( a maličko průvodci utekli). Na chatě jsme ještě zastihli ostatní, kteří se vydávali pomalu dolů a po malém odpočinku jsme se vydali za nimi. Ve vesnici Mt. Wilhelm nás čekalo jídlo a rychlé balení na cestu zpět. Měli jsme před sebou cestu do Martinovy vesnice Mu (po deštěm ještě zničenější cestě). Cestou nás několikrát stavěli domorodci vybírající peníze za to, že opravují silnici a kolikrát se to neobešlo bez malé hádky a smlouvání. Pro cestující je to sice nepříjemné, ale zároveň jsme chápali, že je to jediný způsob jak udržet silnici sjízdnou (státní správa tu opravdu nefunguje). Večer jsme tedy dorazili do Mu, kde pro nás již měli připraven highlenderský singsing. I ten se od lowlandského dost lišil. Sedělo se při něm v „kruhu“ na podlaze baráčku a šlo vlastně o Tanim Head (cukání hlavou) a zpěv. Vydrželi jsme cukat hlavou a rukama asi 4 hodiny a v jednu v noci byl celý singsing ukončen.
            Ráno opět balení a nástup na úmornou cestu zpět, To jsme ale ještě netušili, že to bude horší než jsme čekali. Do Groky jsme dojížděli s jedním rozbitým autem a oprava se postupně protahovala a protahoval, až jsme nakonec strávili ve městě přes pět hodin. Vyplnili jsme je bloumáním po trhu, nakupováním artefaktů, posezením u piva či sledováním náboženských proslovů. Do Nagady jsme dorazili až po půlnoci a tak se náš další ranní program musel o něco posunout, abych se alespoň trochu vyspali. Při pokusech ze spaní v autě si člověk přivodil jen pleteniny, dočasné ochrnutí těla případně boule od nárazů do auta. Saša navíc co chvíli promlouval o jakýchsi taboních vejcích ve spojitosti s mou osobou a vrcením se na jeho klíně. Až mě z toho jakákoliv chuť spát přešla.